Wczoraj do policjantów z łęczyńskiej komendy zgłosiło się dwóch mieszkańców powiatu, którzy zaalarmowali funkcjonariuszy, że padli ofiarą oszustwa internetowego. W obu przypadkach scenariusz wyglądał niemal identycznie.
Pokrzywdzeni na portalu internetowym otrzymali informację od rzekomego znajomego z prośbą o pożyczenie pieniędzy. Znajomy tłumaczył, że robi pilne zamówienie przez Internet. Następnie poprosił o podanie kodu z systemu płatności mobilnych. Podkreślał, że kod ważny jest przez dwie minuty. Dodał, że gdyby nie zdążył go wpisać to prosi o podanie nowego kodu. Po zrealizowanej transakcji przez pokrzywdzonych konto na portalu z którego pisał znajomy zostało zablokowane. W ten sposób mieszkaniec gminy Puchaczów stracił 1000 zł. z kolei mieszkaniec Łęcznej 500 zł.
Pamiętajmy wyobraźnia oszustów nie zna granic, prześcigają się oni w sposobach działania. Wymyślają ciągle nowe metody, które pozwalają im wyłudzać pieniądze. Polski system płatności mobilnych sprowadza się do tego, że użytkownik danego smartfona połączonego z Internetem generuje ze swojej Bankowości Internetowej specjalny kod.
Oszuści proszą o podanie kodu BLIK, dzięki któremu mogą dokonać w ciągu dwóch minut wypłaty gotówki z bankomatu. Ich ofiara potwierdza operację na swoim telefonie. Jest przekonana, że pomaga znajomemu, a nie oszustowi, który się pod nią podszywa. zanim przekażemy komukolwiek kod, skontaktujmy się telefonicznie z tą osobą, zweryfikujmy tą informację i upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa.
MK.
http://lubelska.policja.gov.pl
Napisz komentarz
Komentarze