Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 23 listopada 2024 11:03
Przeczytaj!
Reklama

Niezbędne wyposażenie BHP w zakładzie pracy

Przepisy BHP zazwyczaj kojarzą się z pracą fizyczną o wysokim prawdopodobieństwie wypadków. Tymczasem zasady bezpieczeństwa pacy dotyczą także pracowników biurowych. Jakie wyposażenie związane z BHP powinno znaleźć się w każdej firmie?
Niezbędne wyposażenie BHP w zakładzie pracy

Obowiązki pracodawcy w zakresie zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wynikają z dwóch aktów normatywnych: ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. dotyczącej Kodeksu pracy oraz Rozporządzenia z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawowym obowiązkiem pracodawcy, z którego wynikają wszelkie inne zadania, jest ochrona życia i zdrowia pracowników poprzez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Na pracodawcy spoczywa także obowiązek pokrycia kosztów dostosowania firmy do przepisów, m.in. zakupu niezbędnego wyposażenia BHP.

 

Apteczka – podstawowy ogniwo systemu pierwszej pomocy

Apteczka jest elementem, od którego powinno rozpocząć się kompletowanie składników wyposażenia BHP w miejscu pracy. Zgodnie z § 44 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom środki do udzielania pierwszej pomocy, szczególnie apteczki. Na jej wyposażeniu powinny znajdować się bandaże, plastry, płyny odkażające, opaski elastyczne, gumowe rękawiczki i chusty trójkątne.


Większość firm na rynku, m.in. AJ Produkty, oferuje apteczki pierwszej pomocy. Niektórzy dostawcy wzbogacili swoją ofertę o naścienne panele pierwszej pomocy. Stanowią one lepsze rozwiązanie dla zakładów pracy podwyższonego ryzyka, takich jak hale produkcyjne, warsztaty oraz place budowy, umożliwiając szybkie i skuteczne skorzystanie z umieszczonego w nich ekwipunku.
 

Rozmieszczenie oraz liczba apteczek na terenie zakładu pracy reguluje § 44 ust. 2 rozporządzenia. Kwestie te powinny zostać także uzgodnione z lekarzem, sprawującym profilaktyczną opiekę medyczną nad pracownikami. Uwzględnić należy rodzaj oraz stopień występujących zagrożeń.
 

Zestaw do przemywania oczu – ochrona przed pyłami

Jak wskazują wyniki badania Głównego Urzędu Statystycznego z 2015 r., urazy głowy stanowiły niecałe 10% wszystkich wypadków przy wykonywaniu pracy. Dotyczy to także urazów narządu wzroku.

W miejscach narażonych na duże zapylenie powietrza oraz działanie środków chemicznych, takich jak warsztaty obróbki drewna lub innych materiałów, lakiernie czy zakłady utylizacji odpadów chemicznych, należy uzupełnić wyposażenie BHP o zestaw do przemywania oczu. Pracownicy powinni mieć stały dostęp do płynów z solą fizjologiczną oraz ściereczek umożliwiających usuwanie drobnych ciał obcych z oczu. Nie należy zapominać także o wyposażeniu zapobiegającym urazom, takim jak gogle lub ręczne tarcze ochronne.
 

Dozownik na plaster – skuteczne opatrywanie drobnych skaleczeń

Wypadki przy pracy, choć rzadziej i o zdecydowanie mniej poważnym charakterze, przytrafiają się także w przestrzeniach biurowych. Wykonywaniu zadań biurowych często towarzyszą skaleczenia, otarcia i zadrapania. Niestety pracownicy zazwyczaj zmuszeni są do opuszczania swoich stanowisk pracy, by dostać się do apteczki. Tymczasem wystarczy wyposażyć każdy pokój w zestaw opatrunkowy. Ciekawym rozwiązaniem są dozowniki do plastrów, dostępne m.in. w ofercie AJ Produkty. Umożliwiają szybkie opatrzenie drobnych skaleczeń bez konieczności opuszczania stanowiska pracy, a nawet bez używania nożyczek do obcięcia potrzebnego fragmentu plastra.

Dostosowanie biura, zakładu, hali produkcyjnej oraz innych miejsc wykonywania pracy do przepisów BHP to nie tylko dobra wola, ale powinność każdego pracodawcy. Lekceważenie potencjalnych zagrożeń, na które narażeni są pracownicy, może skutkować poważnymi konsekwencjami odbijającymi się na funkcjonowaniu całego zakładu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama