Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 3 grudnia 2024 20:04
Przeczytaj!
Reklama

MILIARDY W KONTENERACH NA ŚLĄSK

773 miliardy euro to wartość towarów sprowadzonych w 2016 r. z Azji do Europy. Większość z nich trafia do UE drogą morską, omijając Polskę. W Krakowie na I Kolejowym Forum Gospodarczym przedstawiciele firm transportowych i logistycznych z Azji Centralnej i Europy Wschodniej omówili możliwości skierowania części kontenerów trasą intermodalną prowadzącą z Iranu i Indii, przez Azerbejdżan, Gruzję i Ukrainę na Śląsk, do Sławkowa, który jest najdalej na Zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej w Europie Środkowej. Organizatorem Forum jest PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
MILIARDY W KONTENERACH NA ŚLĄSK

Autor: zdjęcie nadesłane

Nie jest tajemnicą, że transport kolejowy jest dziś 2-3 krotnie szybszy niż przewóz ładunków drogą morską – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. Stąd też coraz więcej towarów z Azji, szczególnie tych najbardziej wartościowych, transportowanych jest do Europy koleją. Chcemy wykorzystać potencjał naszej infrastruktury, której istotnymi elementami są prowadząca z Ukrainy linia szerokotorowa i terminal przeładunkowy w Sławkowie do rozwinięcia wymiany handlowej i ułatwienia rozwoju naszych eksporterów i importerów – dodaje prezes Krzysztof Mamiński.

Widzimy jak na przestrzeni kilku lat zmieniają się szlaki transportowe. Coraz więcej towarów z dalekowschodniej trasy morskiej trafia na kolej. W ubiegłym roku odnotowaliśmy 52% wzrost transportu intermodalnego i jesteśmy przekonani, że Nowy Jedwabny Szlak ma jeszcze duży potencjał wzrostu mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

PKP LHS przeznaczy 1 miliard złotych na dalszą modernizację infrastruktury i taboru oraz rozbudowę systemu sterowania ruchem kolejowym. Obecnie prace modernizacyjne trwają na stacjach w Sławkowie i Zamościu Bortatyczach. W kwietniu spółka podpisała list intencyjny z Kolejami Ukraińskimi w sprawie elektryfikacji przejścia kolejowego Hrubieszów - Izow. Ponadto, PKP LHS rozwija współpracę z partnerami zza wschodniej granicy, w czerwcu spółka dołączyła do transkaspijskiego porozumienia TMTM, które zrzesza przewoźników m.in. z Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i Polski.

Dzięki konsekwentnym inwestycjom w modernizację i rozwój, PKP LHS jest obecnie najbardziej efektywnym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Korzystając ze szlaku, którego długość nie przekracza 2% całości infrastruktury kolejowej w kraju, firma przewozi ponad 4% ładunków i wykonuje ponad 6% całości pracy przewozowej na polskiej kolei. W 2016 r. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa przewiozła 9 mln 995 tys. ton towarów tj. ok. 300 tys. ton (ok. 3%) więcej niż w roku 2015. Spółka osiągnęła taki wynik mimo spadkowej tendencji na całym rynku przewozów towarowych w Polsce.

PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługę trakcyjną i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy oraz prowadzenie ciężkich składów całopociągowych.

Trasa Azja - Europa w liczbach:

1 punkt kontaktowy dla eksporterów i importerów

52% wzrost liczby przewiezionych kontenerów przez PKP LHS w 2016 w porównaniu do 2015 roku

394,6 km – łączna długość linii szerokotorowej, którą zarządza PKP LHS

6855 km – długość trasy Dostyk (Chiny) – Sławków LHS

1520 mm – szerokość toru w PKP LHS

280 000 TEU rocznie – obecne możliwości przeładunkowe Euroterminala w Sławkowie

15 000 000 TEU rocznie – łączny import kontenerów drogą morską z Azji do UE (2016 r.)

773 000 000 000 EUR – wartość importu z Azji do Europy (2016 r.)



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama