Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 25 grudnia 2024 07:10
Przeczytaj!
Reklamahttps://www.youtube.com/watch?v=xGscu9OjhVk

Weekend z Millennium Docs Against Gravity (18-20 maja 2018)

Centrum Kultury Filmowej „Stylowy” w Zamościu zaprasza na Weekend z Millennium Docs Against Gravity (18-20 maja 2018, godz. 19:00). W tym roku w programie festiwalu obecna będzie polska kinematografia dokumentalna, która w ostatnich latach podbija festiwale filmowe na całym świecie, niejednokrotnie zdobywając większą sławę za granicą niż w kraju.

Wśród tytułów znajdą się: „Książę i Dybuk” (nagrodzony na festiwalu w Wenecji) oraz film „Call me Tony” (wyróżniony na największym festiwalu filmów dokumentalnych na świecie – IDFA w Amsterdamie). Prezentowany będzie także film „Turyści” w reżyserii Mateusza Romaszkana i Marty Wójtowicz-Wcisło oraz najnowszy film Katarzyny Kozyry „Szukając Jezusa”.

Dodatkowo, z okazji 100-lecia niepodległości Polski, festiwal Millennium Docs Against Gravity i Discovery Polska ogłosiły konkurs ”Odcienie Wolności” dla filmów krótkometrażowych odnoszących się do szeroko pojętej idei wolności. Podczas Weekendu wyświetlony zostanie blok filmowy nagrodzonych tytułów.

PROGRAM

18.05.2018 | piątek | 19:00 – Millennium Docs Against Gravity cz. 1 (133’)

Filmy:

Call me Tony (63’)

Odcienie wolności (70’)

 

19.05.2018 | sobota | 19:00 – Millennium Docs Against Gravity cz. 2 (145’)

Filmy:

Turyści (72’)

Szukając Jezusa (73’)

 

20.05.2018 | niedziela | 19:00 – Millennium Docs Against Gravity cz. 3 (82’)

Film:

Książę i dybuk

 

Bilet na jeden blok filmowy: 12 zł (normalny), 10 zł (ulgowy), karnet na wszystkie filmy: 27 zł (do kupienia wyłącznie w kasach CKF Stylowy). Uwaga! Na to wydarzenie nie prowadzimy rezerwacji. Zapraszamy do zakupu biletów w kasach kina lub online.

 

CALL ME TONY | Call me Tony

reż. Klaudiusz Chrostowski, 2017, 63 min

Wybrane festiwale i nagrody:  2017 – DOK Lipsk / 2017 – IDFA Amsterdam: nagroda dla najlepszego studenckiego filmu dokumentalnego

Konrad, osiemnastoletni kulturysta, z uporem zabiega o atencję wiecznie nieobecnego ojca. Chłopak mieszka w górniczym miasteczku na południu Polski. Kreując swój wizerunek, inspiruje się aktorami kina akcji, spędza godziny na siłowni i zapisuje się na zawody kulturystyczne. Te wybory prowadzą go jednak do załamania spowodowanego wewnętrznym konfliktem pomiędzy nim samym a wersją siebie, którą stara się stworzyć, aby zyskać akceptację otoczenia. Życie Konrada zmienia się, kiedy na nowo odkrywa swoją dawną pasję do aktorstwa. Czy odnajdzie właściwą dla siebie drogę? Film to opowieść o momencie w życiu, kiedy wszyscy oczekują od nas odpowiedzi, a jedyne co mamy to pytania. 

ODCIENIE WOLNOŚCI

Discovery Polska, Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity oraz Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprosili twórców – profesjonalistów i amatorów – do wzięcia udziału w konkursie inspirowanym 100-leciem odzyska­nia przez Polskę niepodległości. Temat konkursu – odcienie wolności – zachęcał do swobodnej interpretacji „wolności”.    

TURYŚCI | Tourists

reż. Mateusz Romaszkan, Marta Wójtowicz-Wcisło, Polska, 2017, 72 min

Rozważania nad ludzkim dążeniem do zbadania tego, co egzotyczne: połączenie amatorskiego materiału filmowego ze stworzoną na potrzeby filmu eksperymentalną ścieżką dźwiękową techno. Podążamy za grupą turystów, którzy dzielą się osobistymi nagraniami wideo z egzotycznych miejsc, takich jak: Indie, Kuba, Etiopia, etc. Profesjonalny operator filmowy ani fotograf nie uchwyciłby miejsc masowo odwiedzanych przez turystów w tak świeży sposób, jak te amatorskie filmy. Film skłania nie tylko do przyjęcia perspektywy outsidera, ale i – w jej ramach – niemalże psychodelicznego stanu ciągłego niezrozumienia. W jaki sposób możemy prawdziwie poznać przedstawicieli odległych kultur? Czy porozumienie między nami jest w ogóle możliwe? Czy turystyka jest zagrożeniem dla krajów uboższych, czy może jest to wciąż tylko system podróżowania? Co nastąpi po erze masowej turystyki? Czy rzeczywiście można poczuć się jak miejscowy w Afryce i podtrzymywać długoterminowe przyjaźnie poprzez wielokrotne podróże? Czy jest to, najzwyczajniej, kolejne złudzenie ery globalizacji? Film nie jest doświadczeniem konwencjonalnych grupowych wycieczek, ale próbą zrozumienia ludzi, którzy decydują się szukać relacji ze światem  w ramach przyjętej struktury – turystyki. Wszyscy jesteśmy turystami.

SZUKAJĄC JEZUSA | Looking for Jesus

reż. Katarzyna Kozyra, 2018, 73 min

Wybrane festiwale i nagrody: 2018 – Visions du Réel Nyon

Najnowszy projekt Katarzyny Kozyry, do którego punktem wyjścia było zainteresowanie tzw. syndromem jerozolimskim. Cierpiące na tę przypadłość osoby, odwiedzające Ziemię Świętą, utożsamiają się z postaciami biblijnymi, najczęściej z Mesjaszem. Film powstał na podstawie rejestracji podróży artystki do Jerozolimy, podczas których rozmawia z tymi, którzy na początku XXI wieku wierzą, że są Jezusem. Pierwsza z podróży odbyła się w 2012 roku. Efektem wyjazdów są setki godzin nagranych wywiadów, zdjęcia miasta będącego sceną religijnych rytuałów. Kozyra rozmawia z fascynującymi osobowościami. Ich historie zostają ułożone w całość, tworząc projekt mówiący o różnym podejściu do wiary, jej miejscu oraz roli w dzisiejszym świecie i wartościach, wokół których budujemy swoje życie. Działania Kozyry, rzeźbiarki, fotografki, autorki performance'ów, filmów, instalacji wideo oraz akcji artystycznych, przyczyniły się do powstania tzw. sztuki krytycznej, a także miały istotny wpływ na kształt współczesnej kultury, będąc nieraz punktem wyjścia do szerszej dyskusji. W 2013 roku „Huffington Post” zaliczył Katarzynę Kozyrę do grona dziesięciu najważniejszych artystek nowego milenium.

KSIĄŻĘ I DYBUK | The Prince and the Dybbuk

reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, 2017, 82 min

Wybrane festiwale i nagrody: 2017 – MFF Wenecja: nagroda Venezia Classici dla najlepszego filmu dokumentalnego o kinie / 2017 – MFF Mińsk: dyplom w konkursie filmów dokumentalnych /  2017 – FF Triest

Dokumentalna podróż śladami jednego z najbardziej fascynujących polskich filmowców. Michał Waszyński – rozchwytywany w przedwojennej Warszawie reżyser oraz wpływowa postać europejskiej i amerykańskiej kinematografii. Człowiek, który własne życie zamienił w nieprawdopodobny filmowy scenariusz. Kim naprawdę był Mosze Waks? Cudownym dzieckiem kina, przebiegłym oszustem, czy może człowiekiem, który nieustannie mylił filmową iluzję z rzeczywistością? Ci, którzy mieli szczęście poznać Michała Waszyńskiego  osobiście, zapamiętali  go  jako arystokratę, kłamcę, Żyda – wiecznego tułacza oraz homoseksualistę, który ożenił się z włoską hrabiną. Syn biednego, żydowskiego kowala z Wołynia zmarł w Hiszpanii, jako książę Michele Waszynski – hollywoodzki producent i polski arystokrata na wygnaniu. To on odpowiadał za realizację ponad kilkudziesięciu kinowych produkcji, w tym wielu hitów z Sophią Loren i Claudią Cardinale. Jednak tylko jeden film stał się jego prawdziwą obsesją – „Dybuk”, wyreżyserowany przez niego  mistyczny dramat oparty na starej żydowskiej legendzie. Odkrywając po latach niebywałą i spektakularną karierę Waszyńskiego wydawać by się mogło, że osiągnął w życiu wszystko, czego pragnął. Jednak jedna rzecz do końca nie dawała mu spokoju. Waszyński przez lata szukał utraconej kopii filmu, w którym ukrył swoje największe tajemnice.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama