Lublin, 7 lutego 2018 r.
Na województwo lubelskie przypada najdłuższy odcinek Linii Hutniczej Szerokotorowej – 123 km, co stanowi 31 proc. całej długości szlaku prowadzącego od granicy z Ukrainą do Sławkowa na Śląsku. Na Lubelszczyźnie zlokalizowane są takie stacje jak Hrubieszów, Zamość Bortatycze, Szczebrzeszyn i Biłgoraj. W ramach inwestycji planowana jest modernizacja układów torowych oraz systemów sterowania ruchem kolejowym, a także budowa nowej mijanki Zamość Majdan oraz zakup maszyn torowych. Łączna wartość projektu inwestycyjnego to ok. 300 mln złotych, z czego ok. 114 mln złotych będzie przeznaczonych na prace w województwie lubelskim.
– Rozwój sieci kolejowej jest niezwykle ważny dla województwa lubelskiego, które przez wiele lat było zaniedbywane jeśli chodzi o budowę i remonty infrastruktury. W ubiegłym tygodniu przedstawiliśmy szczegóły modernizacji linii do Warszawy i Stalowej Woli. Dzisiaj możemy poinformować o kolejnych inwestycjach – tym razem spółki PKP LHS, która corocznie przez nasze województwo przewozi ponad 10 milionów ton ładunków. Likwidujemy wieloletnie zaniedbania i wspieramy rozwój Lubelszczyzny. – mówi Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski.
– Można powiedzieć, że linia szerokotorowa stanowi krwioobieg dla gospodarki w regionie. Dzięki terminalom przeładunkowym i projektowi modernizacyjnemu jeszcze więcej towarów będzie trafiało do lokalnych przedsiębiorstw i przewoźników generując nowe inwestycje i miejsca pracy. PKP LHS zabiega również o rozwój transportu międzynarodowego w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Działania LHS wpisują się rządową strategię modernizacji i rozbudowy sieci kolejowej w Polsce. – mówi Tomasz Gontarz, pełnomocnik wojewody lubelskiego ds. rozwoju infrastruktury kolejowej.
– Łącznie, do 2025 roku przeznaczymy ponad 800 mln złotych na modernizację infrastruktury i taboru. Inwestycje na Lubelszczyźnie pozwolą zwiększyć bezpieczeństwo i przepustowość linii szerokotorowej. Pozwoli nam to podnieść prędkość przewozów i zapewnić jeszcze lepsze warunki naszym partnerom biznesowym, w tym lokalnym firmom – podkreśla prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, Zbigniew Tracichleb.
Pod koniec stycznia spółka PKP LHS podpisała umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie finansowania programu inwestycyjnego o wartości blisko 300 mln zł, z czego 121 mln zł wyniesie kredyt z EBI. Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów i pracowników oraz pozwoli zwiększyć przepustowość tej linii. Ok. 59 mln zł zostanie przeznaczonych na przebudowę układu torowego na stacji Zamość Bortatycze, rozbudowę stacji Hrubieszów, budowę nowej mijanki Zamość Majdan. Około 184 mln zł wyniesie koszt budowy kabla światłowodowego, oraz rozbudowy komputerowego systemu sterowania ruchem kolejowym na linii nr 65. Projekt przewiduje również zakup maszyn dedykowanych do prac torowych na linii o rozstawie 1520 mm. Łącznie do 2025 roku PKP LHS planuje zainwestować w modernizację infrastruktury i taboru ponad 800 mln zł.
Dzięki konsekwentnemu rozwojowi PKP LHS pozostaje najbardziej efektywnym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Korzystając ze szlaku, którego długość nie przekracza 2% całości infrastruktury kolejowej w kraju, firma przewozi ponad 4% ładunków i wykonuje ponad 6% całości pracy przewozowej na polskiej kolei.
W 2017 r. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa przewiozła 10 mln 64 tys. ton towarów. Oznacza to wzrost o 110 tys. ton w porównaniu do wyników Spółki w poprzednim roku.
PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługi przewozowe i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie Środkowej. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 o długości 400 km umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy.
Napisz komentarz
Komentarze